Tunel pod Świną funkcjonuje już półtora roku i przez ten czas udowodnił swoją przydatność dla mieszkańców i wszystkich kierowców. Nie kryją tego również przedstawiciele urzędu miasta w Świnoujściu, chociaż wskazuję również negatywne strony inwestycji. Właśnie poznaliśmy oficjalne statystyki dotyczące przejazdów tunelem.
Tunel drogowy pod dnem Świny w Świnoujściu został otwarty 30 czerwca 2023 roku. Od tamtego czasu znacząco ułatwia podróż pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w ciągu drogi krajowej nr 93. Sama budowa miała również wielkie znaczenie dla Świnoujścia. Tunel mierzy 1780 metrów długości, a koszt całej inwestycji wyniósł ponad 912 milionów złotych. Władze miasta z pewnością jednak uważają, że było warto.
Tunel pod Świną spełnieniem marzeń mieszkańców
Rzecznik urzędu miasta Świnoujścia, Beata Olszewska, przypomina, że „do czasu otwarcia tunelu, głównym sposobem dotarcia do Świnoujścia była przeprawa promowa”. To rozwiązanie wiązało się jednak z, czasem wielogodzinnym, oczekiwaniem w kolejkach zwłaszcza w okresie zwiększonego ruchu turystycznego w okresie wakacyjnym i w ciepłe weekendy.
- Otwarcie tunelu pod Świną, który połączył wyspy Uznam i Wolin, było spełnieniem wieloletnich marzeń i oczekiwań kilku pokoleń świnoujścian, a także turystów. Jego otwarcie 30 czerwca 2023 roku zmieniło komunikację nie tylko w samym mieście, ale i w całym regionie. Tunel z pewnością wpłynął na jakość życia w Świnoujściu - zlikwidował konieczność stania w długich kolejkach na prom, co pozwoliło zaoszczędzić czas i ułatwiło swobodne przemieszczanie się w obrębie wysp, ale również do innych regionów Polski – przekonuje Olszewska.
Jak dodaje rzeczniczka, „dzięki tunelowi ruch drogowy stał się płynniejszy, a podróż znacznie szybsza - przejazd tunelem wynosi niecałe 5 minut”. Zaznacza również, że miasto stało się bardziej dostępne dla turystów, nie tylko z Polski, ale również z Europy.
- Obserwujemy zwiększoną ilość turystów z Czech i Niemiec, którzy teraz mogą wygodniej, szybciej i bez przeszkód dotrzeć do Świnoujścia, unikając uciążliwych długich godzin oczekiwania na prom oraz związanych z tym opóźnień. Obserwujemy także zwiększoną ilość turystów jednodniowych, np. z sąsiednich gmin czy powiatów, którzy coraz częściej wybierają Świnoujście na cel swoich krótkich wypraw – wymienia.
Koszty utrzymania tunelu pod Świną
Poprawiła się również w mieście logistyka i transport, a „dostawcy towarów teraz chętniej przyjeżdżają do Świnoujścia, zaopatrując sklepy, hurtownie i inne punkty usługowe”, jednak Beata Olszewska zwraca też uwagę, że nie wszystko przebiegło tak, by inwestycje można było uznać za przeprowadzoną perfekcyjnie.
-Niestety, oprócz licznych pozytywnych aspektów otwarcia tunelu w naszym mieście, należy także podkreślić te trudne. Choć zmiany w komunikacji i dostępności Świnoujścia są bez wątpienia krokiem naprzód, okres minionych pięciu lat powinien zostać lepiej wykorzystany przez poprzedniego prezydenta Janusza Żmurkiewicza i jego ekipę do odpowiedniego przygotowania miasta do nowych warunków. Obecni gospodarze miasta, jak również sami mieszkańcy są zdania, że Świnoujście nie zostało odpowiednio przygotowane na tę komunikacyjną rewolucję - czy to poprzez komunikację autobusową, czy też chociażby poprzez zabezpieczenie środków na utrzymanie dzisiaj przeprawy promowej, ale i tunelu – informuje rzeczniczka.
Jak wyjaśnia, miasto ponosi ogromne koszty związane z utrzymanie infrastruktury transportowej, a “roczne koszty utrzymania tunelu wynoszą aż 14 milionów złotych, z czego 4,8 miliona złotych to wydatki na energię elektryczną”.
Statystyki przejazdów tunelu pod Świną
Tunel pod Świną od pierwszego dnia dostępności dla kierowców cieszył się ogromnym zainteresowaniem, co potwierdziły liczby. Pierwsze sto tysięcy kierowców przejechało nim już zaledwie po tygodniu użytkowania, a i na pierwszy milion nie trzeba było długo czekać – ten nastąpił 1 września 2023 roku, czyli zaledwie dwa miesiące po otwarciu.
Jak informuje rzecznik UM w Świnoujściu, od otwarcia tunelu pod Świną do końca grudnia 2024 roku przez tunel przejechało dokładnie 7 200 071 pojazdów, natomiast w samym 2024 roku liczba ta wyniosła 4 806 407 pojazdów.
Jeśli podzielilibyśmy to przez liczbę dni w roku – pamiętając, że 2024 rok był przestępny – dałoby nam to średnio 13 132 przejazdów tunelem pod Świną.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.